+52 (999) 688 94 79 Calle 54 407B x 41 y 43 Centro Mérida, Yucatán

Introspective

Roger Ballen

 

 

02.12.17 – 06.12.17

Introspective es la primera exposición retrospectiva en Latinoamérica del reconocido fotógrafo Roger Ballen (1950), uno de los más importantes del siglo XXI. Nacido en Nueva York y residente de Sudáfrica por más de 30 años.

A lo largo de su trayectoria se ha centrado en el uso del formato cuadrado, en blanco y negro. En sus primeros trabajos –Dorps y Platteland– destaca su vínculo con la fotografía documental, la cual transformó y desarrolló en un estilo propio al que llamó “ficción documental”.

Después del año 2000, aquellas personas que conoció en la periferia deSudáfrica participaron como sus actores para crear poderosos psicodramas que dieron lugar a las series Outland y Shadow Chambers. En las series Boarding House y Asylum of the Birds, la línea entre la realidad y la fantasía se diluye, pues se incorporan dibujo, pintura collage y escultura para articular escenarios elaborados, generando así un nuevo híbrido estético.

Esta retrospectiva comprende más de cuatro décadas del trabajo fotográfico de Ballen, reunidas en 118 fotografías que corresponden a las series más emblemáticas.

Introspective is the first retrospective exhibition in Latin America of the renowned photographer Roger Ballen (1950), one of the most significant image makers of the 21st century. He was born in New York and has resided in South Africa for over 30 years.

Throughout his trajectory, he has focused his production on creating square format black and white images. In his early works —Dorps and Platteland— there is a notable connection to documentary photography, which he transformed and developed into a personal style that he has referred to as “documentary fiction”.

Since 2000, Ballen’s acquaintances living in the periphery in South Africa have participated as actors in his images to create powerful psychodramas that have lead to the creation of Outland and Shadow Chambers. In the series Boarding House and Asylum of the Birds, the line between reality and fantasy dissolves, as the works incorporate drawing, painting, collage, and sculpture to articulate elaborate scenes that generate a new hybrid aesthetic.

This retrospective is composed of more than four decades of Ballen’s photographic works, featuring 118 photographs from his most emblematic series.